Populära inlägg

fredag 25 november 2011

Förenklad sanning

När jag själv hade nöjet att gå i skolan, alltså på högstadiet, hade vi som sig bör både bra och dåliga lärare. Jag minns mest en stenhård kvinna som undervisade mig i historia och svenska. På den tiden handlade det inte om gullande och en social verksamhet, i alla fall inte i min lärares fall. Det handlade om ren och skär utbildning. Man kan både berömma och kritisera hennes tillvägagångssätt. I mitt fall, eftersom jag hade lätt för ämnena, så fungerade det bra och jag hade både roligt och blev upplyst. De som hade det lite tuffare i skolan hade inte samma behagliga resa tål att säga. Skillnaden mellan henne och de lärare jag haft möjligheten att jobba med var, förutom kunnandet och inställningen, att hon troligen levde för ämnet.

Den gamla skolans lärare var som jag uppfattade det mer endast lärare och troligen mer intresserade av själva ämnet. Dagens lärare brottas med annan dokumentation, större press från omvärlden och en hel mängd socialt arbete. Energin att utvecklas och vara intresserad av sitt ämne måste bara drabbas och hamna på sparlåga. En uppfattning som jag har hört från många ex-kollegor är att de egentligen till största del vill syssla med undervisning vilket är något som tål att tänka på för skolledare och skolchefer.  Jag antar att även utbildningsminister Björklund har en del att fundera på.


Jan Björklund


En problematik man kan ställas inför om man inte ger lärarna utrymme att arbeta som just lärare kan bli att man tappar utveckling och fortbildningen i ämnet. Jag kan ge ett praktiskt exempel taget från historians underbara värld. När man pratar om den industriella revolutionen i England säger man ofta lite förenklat att skiftesrefomerna gjorde att jordbrukets produktivitet ökade i samband med detta. Läser man lite ny litteratur så visar det att produktiviteten snarare började öka innan skiftesreformerna och att även oskiftade byar kunde ta del av nya odlingstekniker. Det är något man missar och inte kan ta ställning till om man inte läser nytt material. Måhända ingen stor detalj men man kan ge fler exempel.
(Söderberg, J. Vår världs ekonomiska historia D1)

Man kan se det på två sätt. Antingen att lärarna är lata och ointresserade eller att de har sådana krav påsig att de inte hinner med att fortbilda och hitta egen tid att läsa in sig på nya rön. Ni väljer själva er åsikt, jag har min ganska klar för mig efter ett par år inom utbildningsväsendet. Jag tror, men hoppas att jag har fel, att vi kommer ha en stor andel utbrända lärare i framtiden.

Det är ofta man hör att lärare i Sverige har dålig status och en låg lön, jag säger snarare att man ska låta dem arbeta med det som de har valt att studera till. Det är upp till skolchefer och skolledare att skapa förutsättning för lärarna att utvecklas och ge elever möjlighet till en god framtid.

2 kommentarer:

  1. Håller med dig till 100 procent. Lärarna idag är inte bara lärare. Under mina år i skolan har jag sett lärare som agerat likt extra-mamma/pappa åt eleverna. Vilket resulterar i endast negativa konsekvenser.
    1. Lärarna får inte göra det de är bäst på
    2. Tid till elever som behöver extra hjälp minskar
    3. Tid till elever som behöver extra stimulans (elever som vill utvecklas ytterligare, lära sig mer) minskar
    När lärarna tvingas kompromissa i sin yrkesroll så blir alla resultat väldigt mediokra, både lärarnas förmåga att lära ut och då även elevernas resultat.
    Debatten förra hösten om "att de svenska lärarna har låg status och har fått en dålig utbildning" är väldigt felriktad enligt mig. Det är jävligt enkelt att lägga skulden på en lärare istället för 20 elever. Jag är övertygad om att många lärare både nyexaminerade och "gamla rävar" inte vill något hellre än att lära ut och att de sitter på en stor potential. Tyvärr dras både viljan och potentialen ner då de tvingas till annat än att bara lära ut, andra saker än det de har utbildat sig till.
    Skolan har inte någon form av "uppfostringsansvar" och jag tror inte heller att lösningen på problemet är "hårdare tag" i skolan.
    Jag tycker att föräldrar bör ta ett större ansvar i denna frågan.

    SvaraRadera
  2. Föräldrarna har en oerhörd makt. Som köpare av "tjänsten" genom skatt och dylikt så har dom all rätt att ställa krv. Jag tycker kanske bara att det petas för mycket i enskilda fall från föräldrars sida. Eleverna måste lägga lite energi själva både i skolan och hemma. Samtidigt är det precis som du säger så att det finns många extra-föräldrar bland lärarna och man orkar inte både och...

    SvaraRadera