Populära inlägg

fredag 30 december 2011

2012 nalkas

En dag kvar, planering för många inför avslutningen på 2011, årets stora fest och tillika the chance to go out with a bang. Själv firar jag i stillhet med ett par vänner och lite god mat. Vi är ett roligt släkte vi människor, 2012 ska bli förändringens år. Under kommande år ska folk sluta röka, äta mindre onyttigt och vara snälla mot varandra. Ständigt dessa nyårslöften. Är det att det är ett talande nytt nummer på ett år som gör oss så sugna och villiga att åtaga sig saker som i princip ingen håller? Man kan lika gärna göra nya dags-löften eller varför inte ett varje timma? Det jag själv gör är att lite snabbt summera det året som håller på att rinna bort för oss. För egen del har det både funnits glädje och sorg, som varje år, nya sysslor och vänner har gjort 2011 till ett speciellt år.

I världen har som vanligt en massa saker hänt och det är ingen större idé att prata om dem alla. Ett par mindre saker som fångat min blick och tanke är flygplanskraschen med Stefan Liv och hans hockeylag, Gadaffis död men inte minst att det INTE hände något på minnesdagen 11 september.

Minnesmonument i New York över offren för 11 september-attacken 2001
Jag var i princip säker på att det skulle komma ett nytt terrordåd. 2012 blir spännande i det avseendet att det är ju under detta år som jorden ska gå under. Intressant att man helt enkelt baserar det antagandet på att Maya-indianernas kalender inte går längre än så.

Sanning eller myt?
En paradox måste dock sägas vara att det är underligt att de inte kunde förutse sin egen civilisations undergång i kalendern så jag tror inte ni behöver vara alltför oroliga, inte när det gäller det i alla fall.

När det gäller kultur och resor 2011 utnämner jag följande vinnare:

Resmål: Nisbethska, Kalmar. The place to be 2011. 
Kändis: Håkan Juholt. Kommentar överflödig.
Film: Warrior
Bok: Min kommande B-uppsats, ett år tidigt men reklam skadar aldrig

Avslutningsvis, ta hand om er på årets sista dag. Blicka både bakåt och framåt, ta med er det positiva som hänt, stärk er av det negativa.

Gott nytt år, om än en dag i förskott!

1 kommentar: