Populära inlägg

tisdag 13 december 2011

Låt oss kasta ett öga, eller två på Lucia

Idag har den fina Luciahögtiden firats runtom i Sverige. Föräldrar har väckts på morgonen av barn med tindrande ögon och vita klänningar. I skolans värld är det även populärt att fira och på min gamla skola hölls två separata tåg, ett med elever och vad jag förstår ett med en relativt manlig lärare som Lucia. Allt för att gynna mångfalden och nytänkandet. Det grämer mig att jag inte har bildbevis.

Det man kan säga är att många av de elever som går runt i vita kaftaner inte har någon större koll på vem denna kvinna må ha varit. Faktum är att luciadagen just har varit en dag som man har haft extra koll på redan i den gamla svenska folktron. Man uppmärksammade den eftersom det ansågs som vi var extra nära det övernaturliga och mystiska just denna dagen. Den andra delen av just själva Lucia-myten, som jag väjer att kalla den, grundar sig i katolska kyrkans helgondyrkan av denna dam. Vår hjältinna hade oturen att leva under Diocletianus tid som kejsare i romarriket. Han var inte en speciellt trevlig man och satte fart på förföljelser av kristna, något som verkade populärt runt den tiden.


Lucias mamma blev allvarligt sjuk och hade turen att hennes dotter kunde bota henne från just den dödliga sjukdomen. Det var inget som sågs med blida ögon av den världsliga makten så hon råkade en smula illa ut. Hon blev täckt med kokande olja, fick ett svärd genom halsen och liknande mindre trevliga händelser. Hon gav, under den hårda tortyr och rena mordförsök, aldrig upp sin tro. Det berättas att hon skar ut sina egna ögon och skickade dem till sin trolovade. Ingen direkt rolig julklapp att få. Hon överlevde ända till hon fick sista smörjelsen. Jag antar att det är därför det är tradition att lucian i Sverige får en hel mängd riktigt hett stearin på huvudet.









Tyvärr får jag säga att jag inte i år haft möjligheten att se något luciatåg utan får hålla tillgodo med ett par bilder. Jag använder en från min goda väns blogg, återstår att se om jag får göra avbön. Hans inlägg finns i sin helhet att se på:

http://www.bloglovin.com/m/695417/348947575/fb

 
Foto: Tomas Jonsson

Nästa kulturperson till granskning kommer givetvis bli allas vår Tomte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar