Populära inlägg

fredag 9 december 2011

De små detaljerna

Ibland kan man verkligen fundera på sitt eget förstånd när man som jag, ibland kan hänga upp sig på de oerhört små detaljerna. Om det undgått Er så studerar jag just nu historia på LNU i Kalmar med fortsättning under våren. Min galna ambition är att ta master-grad för att sedan doktorera och jag kan i och för sig tänka mig att man måste vara en udda fisk för att tänka så. Jag har mötts av misstro från gamla kollegor som tvivlar på min mentala hälsa. Hittills har jag inte missat en enda föreläsning av den enkla anledningen att det är roligt och intressant. För en vecka sen pluggade vi till tenta på den tidigmoderna världen och hittade en sak att hänga upp sig på. Det fanns en stor gestalt under den tidsperioden som vi totalt hade missat att ta namnet på. Under drottning Kristinas tid vid makten i Sverige fanns en berömd turkisk dvärg vid hovet och vi visste inte till vår fasa vad mannen hette. På den tiden var det dubbelt roligt, han var dels dvärg och dessutom från Turkiet. Dvärgen i sig tyckte nog inte det var speciellt roligt eftersom han rymde. Stackaren blev tillfångatagen i Finland och förd tillbaka till Sverige, för let´s face it, en dvärg på rymmen kommer inte långt under den tidsepoken. Som tur var fick vi reda på att denna gigants namn var, ironiskt nog, Hercules.

För att ännu spetsa till roligheterna visade vår föreläsare en bild på ett synnerligen roligt, uppstoppat djur. Det handlade om lejonet som finns uppstoppat på Gripsholms slott. Fredrik den I erhöll det i samband med sin kröningsceremoni och det levde på Djurgården. Efter sin död stoppades upp och finns nu att beskåda. Man kan enkelt säga att uppstopparen hade antingen en väldigt dåligt, dålig dag eller bara inte visste hur ett lejon ser ut.

En smula skelögd



Det finns även ett roligt youtube-klipp om man känner suget att bekanta sig mer med djurens konung:
http://www.youtube.com/watch?v=IIY4GJP8QDA

Vad jag vill säga med detta är att det FINNS en hel mängd roliga dörrar att öppna i historieundervisningen om man är beredd. Lejonet och herr Hercules är lite as good as it gets.
Försök ha en trevlig helg och akta er för skelande lejon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar