Populära inlägg

fredag 17 februari 2012

Cogito, ergo sum

En rubrik som ovanstående kan måhända kräva sin förklaring. Vet man inte vad det betyder så kommer säkert utbytet av nedanstående text vara av mindre glädje. Jag har precis tillbringat ett par dagar som lärarvikarie, för att dryga ut kassan och vistas bland vanliga dödliga, och jag kan säga att det inte är utan att man ibland blir bekymrad. Det är tråkigt när barn saknar gnistan och gärna slutar lektioner innan de ens börjat. De bästa minnena från tiden i skolans värld är de då man fick chansen att diskutera demokratiska principer, historia och religion. Matematik och kemi med slipade elever slår det mesta även det. Klarar man av att nå dithän med sina elever är det troligen den bästa reklamen för läraryrket, om ni som studerar till det nu grips av tvivel ibland. Vikariejobbet blir aldrig riktigt lika glamoröst.

Min poäng dock, om än lite vag, är att det inte bara räcker ATT man tänker, det är även viktigt på vad. När världen är så otroligt föränderlig och det finns så mycket spännande saker att utforska och lära sig känns det en smula fyrkantigt att bara vara intresserad av fotboll eller stryktips. Jag menar inte att man ska lägga ner allt vad gäller pop-kultur, tv-serier och filmer utan bara att man kan titta lite längre och lite med andra ögon.

Adam Smith, en av förebilderna
Eftersom jag för närvarande snöar in mig på statsvetenskap, tredje världen och Adam Smith så känner jag mig tvungen att peka på en princip. Flera källor pekar på att för att ett demokratiskt samhälle ska fungera stabilt krävs en stor, bildad medelklass. Från början handlade det om att den växande arbetarklassen ställde krav på medbestämmande. Min fråga är då givetvis, vad händer om den stora medelklassen inte har åsikter, inte vill något speciellt? Drivs då samhället framåt?
Frågorna är viktiga i och med mina tveksamheter kring huruvida den stora massan av 90-talister har intresset och engagemanget. Jag skulle inget hellre önska än att jag bevisas fel, men minns dock att jag skrev den "stora massan"...om just NI skulle känna er träffade.

Hur många av er vet för övrigt hur många industriella revolutioner man brukar tala om?

På sistone har jag fått klagomål på tiden mellan blogginlägg men får svara:

Work smart, not hard

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar