Populära inlägg

måndag 16 januari 2012

Rätten att diktera sanningen

Män i kostymer med universitetspoäng i massor och diverse suspekta typer styr vår värld. Så enkel är sanningen, det kan jag säga utan att sticka ut hakan som en Hapsburgare, det vill säga alldeles för långt.
En gång i tiden trodde man att jorden var platt och om man åkte tillräckligt långt åt ett håll så åkte man över kanten vilket var mycket dåligt. Som ni säkert känner till är det nuförtiden inte en helt vanlig uppfattning. Ett slag trodde man att man kunde slippa bot för sina onda handlingar genom att köpa så kallade avlatsbrev tills en viss herr Luther, av olika skäl, protesterade högljutt och koleriskt mot detta.


Den muntre Martin Luther

 Fråga som en klok person kan ställa sig är givetvis vart jag vill komma med mitt rudimentära resonemang. Eftersom jag inte utger mig för att sitta inne på den absoluta sanningen så är det givetvis min egen uppfattning som återges när jag skriver att vi accepterar lösningar, fakta och teser alldeles för lätt. Väldigt mycket beroende på vem som säger det.

Det finns en lite anekdot om en gymnasielärare i Kalmar som hade med sina studenter på rundvandring i Kalmar stad. Läraren, beläst och kunnig, berättade om olika byggnader för det intresserade eleverna. Troligen uppfattade han att ett par hade stort intresse för annat så han stannade till vid en soptunna och började berättad om den. Eleverna fortsatte anteckna frenetiskt.

Om personen som säger dig en fakta ser allmänt lumpklädd ut och verkar mindre vältalig är du då snabbare på att bedöma honom eller henne som okunnig än du är om personen ger sken av att vara beläst, är välklädd och svänger sig med ett vackert språk? Frågan tål att ställas.

Många gånger har jag i skolans värld, både som pedagog och nu student, ställts inför uppmaningen att problematisera och diskutera olika frågeställningar på prov och tentor. Förmågan att resonera och tänka logiskt efter givna fakta prövas ofta. Vad händer om den som bedömer dina åsikter och tankar har en annan åsiktssfär, är man så att säga "körd" då?

Universitetslärare, läkare, politiker kommer alltid vara de som styr åsiktsströmmarna och vad som betraktas som sanning i vårt samhälle. Antingen på ett direkt eller indirekt sätt. Den rätten är svår att ta bort. Det som ni alltid kommer ha som egen rätt dock är förmågan till kritiskt tänkande och chansen att söka sin egen väg.

“Classes will dull your mind, destroy the potential for authentic creativity.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar