En byst föreställande Kleisthenes |
I och med den industriella revolutionen och en framväxt av en ny klass i samhället, arbetarklassen, förändras mycket i den politiska världen. Arbetarklassen blir mäktig och stor, i många länder vilar landets ekonomi på klassens axlar, vilket gör att den ställer nya krav på inflytande och rösträtt. När kvinnor i sin tur börjar göra "manliga" jobb och även tar över mäns uppgifter under mobiliseringstider börjar även de genom kvinnorörelsen ställa krav på rösträtt och inflytande. Industrialiseringen och urbaniseringen förändrar mycket. I Sverige brukar man säga att allmän rösträtt kom i och med kvinnans rösträtt 1921 även om det fortfarande fanns små undantag.
Emmeline Pankhurst, kämpe för kvinnlig rösträtt i Storbritannien |
Pudelns kärna efter denna inledning handlar snarare om hur vi arbetar med demokratisering och rösträttsfrågor i skolans värld. Frågan vi bör ställa oss är hur pass viktigt det är? Enligt min högst personliga uppfattning bör mycket tid under högstadie- och gymnasieskola läggas just på att kunna ta vettiga beslut inför sin egen röstning. Även i ämnen som historia och religion finns stora möjligheter att diskutera och väga olika moraliska och politiska dilemman, vilket enligt mig görs för lite. Det handlar inte bara om att man tittar på nutida partiers partiprogram i samband med val utan man kan göra så mycket genom att ge eleverna en bred bas som de sedan kan stå på i sina resonemang kring sitt val.
Ett intressant exempel är i samband med ett skolval för ett par år sedan då en driftig elev startade ett eget parti med ett ganska uppseendeväckande partiprogram med löften som drev med b.l.a. SDs löften. Skolans ledning och vissa lärare förstod inte ironin utan plockade ner affischer som satts upp. Partiet lyckades väl i skolvalet vilket inte uppskattades speciellt mycket utan man tyckte snarare att det förstörde resultaten. Istället för att ignorera både att elevens påhittade parti och även SD lyckades så väl på skolan kunde man ha arbetat mer aktivt med detta. Möjligheterna att diskutera i klasserna hur en person kunde nå sådana framgångar bara genom roliga affischer och intressanta löften är en bra möjlighet, inte en svårighet.
Personröstning eller något som jag kallar ideologisk röstning är något som jag personligen ogillar. Med det senare menar jag att man tar ställning i frågor baserat på vilken politisk "färg" man tillhör och inte på logiska resonemang baserat på vad som är bra för ett samhälle eller land. De senaste veckorna har varit omvälvande när det gäller Socialdemokraternas parti med en ledare som avgått. Tyvärr tror jag mest att det är partier som SD som kommer vinna på Socialdemokraterna smärre ras på sistone. I samband med sämre tider är det extra viktigt att ha en politisk debatt med sådana partier och jag hoppas innerligt att SD möts i en ordentlig politisk debatt denna gången, oavsett vilka som måste stå bredvid Jimmie Åkesson i studion.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar