Populära inlägg

söndag 1 april 2012

To be or not be

Jag får börja med att skriva att detta helt enkelt inte är ett aprilskämt eftersom det hade varit halv osmakligt.

Precis som i frasen från Hamlet, att vara eller inte vara, har jag den senaste tiden funderat enormt mycket på en del halvt riskfyllda förändringar i livet. Den absolut senaste tanken som slagit mig är  att söka stipendie för att bedriva forskning till c-uppsatsen utomlands. Kravet för att erhålla dessa 25000 i resestipendie är att landet ska omfattas av SIDA-projekt i och med att det är de som delar ut pengarna via LNUs Minor Fields-projekt. Min tanke har drivit lite mot Demokratiska republiken Kongo, ett av världens absolut fattigaste länder, och där undersöka Svenska Kongostyrkan från FN ur ett historiskt perspektiv. Efter att lite hastigt undersökt situationen i Kongo via UD blir man dock lite avskräckt. Instabilt styrelseskick efter ett presidentval innebär att svenskar rekommenderas undvika landet och om man är där ska man tydligen inte färdas ensam, dag som natt, eller lita på poliser eftersom de kan vara falska. Rädslan och tveksamheten blir plötsligt påtaglig men samtidigt kan jag inte hjälpa att tänka, vad har jag att förlora? Inte speciellt mycket alls egentligen. Ett par hundra läsare på bloggen får nog helt enkelt klara sig utan mig om något drastiskt skulle inträffa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar